Sv: Maling er maling. Er det så nøye?
Det eneste jeg vet om farger, er at hvit oljemaling gulner med tiden. Utover det har jeg aldri hørt om at noen malingstyper er mer fargebestandige enn andre. (Uten at det trenger bety noe.)
Det som kan være et poeng er hvor godt egnet malingen er til å bevare materialene. Jeg ville aldri kjøpt engelsk maling til utendørsbruk, for eksempel, siden det ikke er noen tradisjon for å bruke maling som materialbevarende element der, mens det har vi flere hundre års tradisjon for i Norge. Jeg ville heller ikke valgt engelsk maling for å bruke på treverk; engelskmenn lager jo husene sine av stein, ikke av tre, og de suger på det meste av boligvedlikehold, etter mitt syn, så jeg ville rett og slett ikke stolt på at maling laget der er av en kvalitet som vi forventer i Norge. (Amerikansk byggeskikk kjenner jeg ikke i det hele tatt.)
Jeg har vanligvis ikke særlig sans for den der "alt som er produsert i Norge er bedre enn det de lager i utlandet"-greia, men akkurat når det gjelder maling, så er det rett og slett forskjell både i krav til standard og i krav til bevaringsevne, i forhold til de fleste land lenger sør i Europa.
Jeg har ingen betenkeligheter med å kjøpe maling produsert i utlandet, når den selges av norske malebutikker, bare så det er sagt.
|