Sv: Vognmafiaen
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Jeg syns ikke det er sammenliknbart med designmøbler. Hadde man byttet ut designmøblene sine hele tiden, selvfølgelig. Jeg syns ikke det er verken prisen eller merket på vognene som er viktig. Om noen føler en dyr vogn dekker alle deres behov så har jeg ingenting med å kritisere det valget. Akkurat som jeg syns det er frekt å se ned på meg fordi jeg har valgt en Teutonia og umatchende Björn Borg-stelleveske (sjarmerende beskrevet som "badeball på styret" av vognmafiaen). De dekker nemlig mine behov.
Det jeg reagerer på er å kjøpe nye vogner og tilbehør hele tiden, det syns jeg representerer en bruk-og-kast kultur jeg ikke er tilhenger av. Jeg hadde reagert like kraftig, kanskje kraftigere, om noen byttet designermøbler like ofte. Eller Ikeamøbler for den saks skyld. Det er altså ikke pris og merke som er problemet, men forbruket.
Jeg ser absolutt poenget ditt, men derfor tok jeg også med eksemplet med designmøbler, fordi ja, de vil bruke det som argument at de ikke bytter ofte, det har samlerverdi og bla, bla,bla. Vel, jeg kjenner et par ganske kjente interiørkonsulenter i Norge. Hjemmene til begge er tipp, topp og det er mye design. Dyr design, som er for dyr å kjøpe i Norge, og derfor importeres fra utlandet, og den selges videre så snart trendene tilsier fornying - bruk og kast likefullt altså. Men han ene av de to jeg kjenner, kjører ikke bil, og han pusser gjerne opp eldgamle møbler kjøpt på auksjon for en slikk og ingenting i TILLEGG til sin genuine interesse for dyr design. Han gjør altså "opp for seg" på andre måter.
Slik er det vel for de fleste av oss, eller er vi alle så utrolig overlegne at vi ikke ser våre egne "feil"? Jeg skrev et eksempel vedr. kaffetrakter kontra kaffemaskin tidligere i denne tråden. Det er vel bruk og kast om noe! Hvem har kaffetrakter i dag? Helt feilfrie brukbare kaffetraktere kastes i stort monn (jeg nekter å tro at mange selger videre en kaffetrakter...) for å erstattes med nye fancy kaffemaskiner i tusenvis-av-kroner-klassen. Hvorfor? For å tilfredsstille et behov vi har skapt oss selv, for for 20 år siden visste vi knapt nok hva en kaffemaskin var, langt mindre hva en barista var.... Det var mer enn bra nok med ALI og Coop-kaffe.
Jeg tror flere av oss har ugler i mosen hva gjelder forbruk, og hva andre vil betrakte som bruk og kast, men noen ganger lukker vi øynene for oss selv og er flinke til å kaste oss over og kritisere andres mentalitet og forbruk. Det tror jeg man skal være ørlite grann forsiktig med i materialistiske Norge.