Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg tror litt av nøkkelen med å trives i en bygd er at du er litt "all in". (Forbehold: Det kan godt hende jeg generaliserer ut fra egen erfaring her). Ikke at det ikke finnes masse variasjoner og ulike folk på bygda, altså, for det gjør det jo, men man må assimileres til en viss grad, velge å like tonen, grad av nærhet, at folk kjenner "folket ditt" (eller tenker over at de ikke gjør det). Man KAN IKKE trives i en bygd om man 1) ikke ønsker å ta hele pakka eller 2) ikke KLARER å finne ut av tonen, hvordan man "skal være".
Ironisk distanse fungerer IKKE.
Joa, men dette går begge veier, altså. "bygda" (da snakker jeg selvsagt om akkurat disse butikkene eller samfunnene eller miljøene hvor samtale med kjente er viktigere enn å yte service til ukjente kunder) må også ta ansvar for å inkludere. Og det er virkelig ikke hyggelig eller profesjonelt å overse kunder, uansett univers. Er man opptatt med en kunde på relevant plan, skal man titte opp og gjøre de andre kundene klar over at de er sett, og når man endelig får tid til dem skal de møtes med smil og høflig serviceinnstillig. Det er det som er yrkesstolthet og vennlighet.