Det er et folkehelseproblem at folk tar tankene sine altfor alvorlig
Jeg er stor fan av Dr. Wilhelmsen, "hypokonderlegen". Jeg har ikke vært på foredragene hans, men jeg var på avskjedsforelesningen hans på UIB - i det mest stappfulle auditorium jeg noensinne har opplevd.
Og han er så herlig ærlig og rett på sak; vekk med all viss vass og føleri - og rett på sak.
Sitat:
En hypokonder er en person som lenge har vært overbevist om og livredd for at han eller hun er alvorlig syk. Og et av dr. Wilhelmsens hovedpoenger er følgende:– Døden lar seg ikke kontrollere. Det passer ikke å dø når du har små barn. Og det finnes selvsagt mange andre gode grunner til ikke å dø. Men vi får ikke kontroll på døden – også kreftpasienter kan dø i bilulykker.– Du kan bli påkjørt – selv om du er full av antioksidanter og har spist fem epler i dag. Går sjansen for å få hjernesvulst opp fordi om naboen har fått det? Nei. Den går kanskje tvert imot ned? Nei. Den rikker seg ikke.
Les hele her; jeg håper det er åpent for alle?
http://www.bt.no/article/bt-323730b.html
Og favorittsitatet mitt;
Sitat:
Som gruppe kan joggere leve lenger, men trolig ikke mye lenger enn den tiden de bruker på å jogge. Uansett skal du være klar over at de årene du får ekstra, får du helt på slutten av livet. Så de årene er kanskje litt oppskrytt. Så du bør i alle fall like å jogge.