Vis enkelt innlegg
Gammel 28-09-16, 08:54   #310
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.069
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Takk, da skal jeg sikkert klare å lete dem opp.

Men landet vårt har allerede satt i gang incentiver for å få folk til å finne aktivitetsevnen sin, man risikerer å miste eller får redusert sykelønn dersom man ikke prøver å finne ut av det etter noen uker med sykemelding. Det var i hvert fall slik jeg forstå NAV og arbeidsgiver da jeg var langtidsdeltidssykemeldt for tre-to år siden. Er det ikke det dialogmøtene er til for.

Det som bekymrer meg er at de med dårligst økonomi igjen er de som må betale gildet, mens rikfolka får mer i skattelette enn de gir partiene sine i gaver. Statsansatte og folk med høye lønninger i privat sektor har oftest avtaler om full lønn uansett.

Jeg tror at det er de med lavest utdanning, lavest sosial kompetanse og dårligst forutsetning til å komme seg opp av sykesenga er de eneste som blir rammet av redusert økonomi under sykdommen sin. Og som dermed får en tilleggsbelastning som gjør at det tar lenger tid å bli (helt) friske.

Det er mulig - men det handler egentlig ikke om hva som er rettferdig eller urettferdig når det kommer til at pengene ikke strekker til. Sånn sett så har jo de som tjener mest også bidratt mest, og kunne argumentert utfra det. Jeg er helt sikker på at det kommer endringer - og jeg er sikker på at alle vil merke det (uavhengig av størrelsen på lønnsinntekt).

Det er krav til samarbeid og det er krav til dialog. Du skal dog trenere prosessen ganske kraftig før det får noen konkrete konsekvenser, og så er det jo alltid sånn at legene kan bekrefte så helsemessige vektige grunnet at man overhode ikke kan bidra. Og da kan hverken NAV eller arbeidsgiver gjøre så mye.

Vi har gått rundt elefanten i rommet i mange, mange år. Vi har prøvd utrolig mange ting for å få sykefraværet ned, og det har vel ikke egentlig hjulpet så voldsomt? Det har vært samarbeidsprosjekter i bøtter og spann, dialog, rehabilitering, tilskudd, gruppetilbud, atbeidslivssenter, koordinatorer, nye sykmeldingsregler, overgangsordninger, raskere tilbake, aktivitetsplaner...

Jeg har vært arbeidsgiver i 15 år, og har hatt min dose av alt det ovennevnte. Det har vært en reise. Jeg er alltid tro mot NAVs "flavor ofte the month"-opplegg, og har laget og sendt inn flere aktivitetsplaner og møtereferat enn jeg kan telle, men jeg har - ærlighet talt - ikke tro på at leger, NAV eller arbeidsgivere kan gjøre alt alene.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat