Sv: Lunsj på kirkegården?
Barnehagebesøk på kirkegård/gravlund er helt greit. Alle har tilgang til gravplasser, men det forventes at oppholdet der preges av respekt. Jeg ser at det snakkes om de døde osv. Det har selvsagt ikke med de døde å gjøre, men det handler om de etterlatte og mennesker som er i sorg og som ofte har behov for et sted uten for mye støy og ståk og hvor det rett og slett er ganske annerledes enn på andre offentlige steder.
Det har nok vært lagt til grunn i samfunnet at dette er noe som fungerer som uskreven norm og at disse normene arves. Det er ikke nødvendigvis slik lengre. Det gjør at gravferdsmyndighetene i større grad nå må lage regler. Regler blir veldig kasuistiske om de skal presisere ting nøye, men det kan av og til være helt nødvendig siden folk ikke tar nyansene av seg selv.
Det er større utfordringer i de store byene enn i mange bygder hvor det gjerne er en mer felles kultur på hvordan man vil ha det på slike steder, selv om det også der varierer.
Det er eksempler på både camping, grilling, badminton osv og så prøver man å regulerer dette med regler. Samtidig vet man at regler ikke alltid er det beste. Det beste er at folk har en felles forståelse av hvordan man ønsker at ting skal være.
At unger går over kirkegårder og at barnehager og skoler går på kirkegårder er helt innafor. Å bruke det som pikniksted ville jeg ikke likt. Som pårørende i gravferd ville jeg ikke hatt problemer med at noen satt og spiste på kirkegården, men ville ikke like om det var snakk om store grupper som brukte det som lunsjsted. Det er også forskjell på hva som skjer like utenfor kirkehuset eller seremonihuset og det som skjer ute på gravfelt.
Jeg synes også det er veldig bra at det er regler som regulerer hunder på slike steder.
|