Vis enkelt innlegg
Gammel 26-06-07, 19:38   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk.

Jeg er ikke helt med på den tankegangen om at dersom man selv ikke lever på bønnespirer og sykler rundt i klær av økologisk bomull, så har man ikke rett til å bekymre seg for miljøet og påpeke at folk har for høyt forbruk.

Forbruksnivået i Norge og mange andre vestlige land er helt over alle grenser og har vært det over lang tid. Vi forbruker ting som ikke er gjenvinnbare over en lav sko, og det har store konsekvenser for miljøet. Det gjelder slett ikke bare vogner, men det meste av forbruksvarer skulle jeg tro. At det påpekes i forhold til vognmenneskene ser jeg på som et generelt tegn på at folk er bekymret for trenden som sådan, og ikke at de spesifikt mener å henge ut vogngjengen. Vogn er jo en vare som slett ikke trenger å være en forbruksvare så lenge den er av god nok kvalitet til å tåle to-tre unger. Mye av problemet med overforbruk ligger jo nettopp i at folk forbruker varer som egentlig ikke er forbruksvarer, eventuelt kaster varene før de er brukt opp.

Jeg syns det er fint at vi kan være klar over dette problemet og at det kommer på dagsorden selv om de fleste gjør seg skyldig i å bidra til overforbruk på et eller annet vis. Antakelig vil den økte fokusen føre til at den enkelte blir flinkere til å reflektere over eget forbruk og forhåpentlig gjøre noen grep for å redusere det.

Når det er sagt så er den vestlige verdens overforbruk såpass stort at det må dramatiske livsstilsendringer til for at det skal ha noen merkbar effekt på miljøet. Jeg er såpass pessimistisk at jeg tror det blir vanskelig å få til de endringene.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat