Sv: I lys av vogntråden - forbruk
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
"Stein i glasshus" comes to mind, når jeg legger merke til at endel klyver opp på en vel høy hest i sin kritikk av andre som ikke er like flinke som dem på ett område.
Nå orker jeg rett og slett ikke lese hele vogntråden en gang til, men jeg syns det var særdeles lite klyving opp på høye hester. Man diskuterte tendenser i samfunnet, ikke enkeltpersoner og så vidt jeg husker var det lite "jeg gjør det mye bedre"-holdninger. Samtidig startet det en tråd om signalene en selv sender rut ved forbruket sitt, og alle innrømmet vel der at de hadde et visst overforbruk og kunne bli bedre.
Opprinnelig lagt inn av Kasia
Jeg syns det er et tilbakevendene problem at generelle tanker og bekymringer, og en generell kritikk av negative samfunnstrekk blir tatt personlig av enkelte. Det er det som skaper den høyeste temperaturen i de fleste trådene. Både at enkelte føler seg personlig krenket av generelle utalelser og at det ikke skilles mellom sak og person.
Nettopp. Jeg er for eksempel veldig dårlig på kildesortering. Flere venninner har kommentert det og påpekt at jeg burde bli flinkere. Hvordan reagerer jeg? Sier snurt at alle må få gjøre som de selv vil og siden de har bil så har de ikke rett til å kritisere mine miljøsynder, eller blir jeg litt flau fordi jeg er klar over og innrømmer at jeg gjør en dårlig jobb på det området?
Hvis man hver gang man diskuterer noe må ta med alt man selv eventuelt gjør galt, og alle mulige kombinasjoner av forutsetninger blir det ganske vanskelig.