Sv: Rasisme
Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.
Jeg forstår godt at Lisa og flere med henne reagerer på flere av dine innlegg Bina, jeg er også blandt dem. Jeg er ikke enig i din påstand nummer to, jeg forstår fortsatt ikke hvordan du kan kategorisere mennesker på bakgrunn av hudfarge, og jeg er ganske sikker på at mange er uenige i det du sier på det punktet.
Jeg er enig i mye av det du sier om de ulike utfordringene vi står ovenfor i et flerkulturelt samfunn, og jeg mener ikke at det er hensiktsmessig å stikke hode i sanden og si at alle er like, så forsvinner problemene. Men det er det vel ingen som har sagt heller?
Enig. Jeg tror en del i denne tråden snakker litt forbi hverandre. Det er vel ingen som har sagt at det ikke er problemer knyttet til kulturelle og/eller etniske forskjeller i dette landet, eller at diskriminering på bakgrunn av hudfarge og utseende ikke er et problem.
Det som ser ut til å gå bl.a. Bina hus forbi, er at vi er flere som mener at det er problematisk å generalisere på den måten hun gjør, og at ved å opprettholde slike generaliseringer så er vi også med på å opprettholde fordommer. Ordene vi bruker er ikke likegyldig, selv om det kan oppfattes som flisespikkeri. Men dette har jeg vel sagt en del ganger nå, så jeg bør kanskje liste meg stille ut av denne diskusjonen før jeg kjeder folk til døde med å gjenta meg selv.