Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?
Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.
Jeg har aldri vært i den situasjonen selv, men jeg skjønner at mange sjekker selv, og at det kan være lurt. Hvorvidt det er krevende eller ikke vil vel variere litt? Da jeg skrev dette tok jeg utgangspunkt i at det ikke er så lett å holde oversikt over alle virkestoffer som kan slå ut på en dopingtest, men det er kanskje enklere enn jeg hadde sett for meg? Jeg kjenner at det vil ha endel å si for hvorvidt jeg synes det bør forventes at hun hadde sjekket selv, eller ei.
Eg sjekker heller aldri, men det er fordi eg ikkje går på andre faste medisiner og heller ikkje har andre grunnar til at eg bør være ekstra forsiktig med nye medikament.
Therese Johaug har i fleire intervju før denne saka komt opp sagt at ho pleier å sjekke både to og tre gangar før ho tar medikament eller bruker ein krem. Så ho veit tydeligvis kor og korleis ho skal sjekke. Og i dette tilfellet var det jo så enkelt som å lese pakningsvedlegget. Likevel blei det ikkje gjort denne gangen. For meg er det to mulige plausible forklaringar: Enten ein gedigen tabbe som ho må ta straffa for eller at ho i samarbeid med legen valgte å ta ein sjanse sidan det var lav dose og utanfor sesong. Og det må ho også ta straffa for.
Eg trur ikkje ho har brukt kremen som unnskyldning for å dekke over langvarig bevisst bruk av clostebol. Alt det ho har vunne har ho vunne fordi ho er god. Ikkje fordi ho har dopa seg. Men ho må likevel ta ansvar for det ho har gjort og bli straffa på lik linje med andre.