Sv: Juletråden 2016
Opprinnelig lagt inn av Taien, her.
Åh, Niobe, det var nydelig!
Kan jeg spør hvordan du lager de figurene i hvit trolldeig? (Og hvordan lager man hvit trolldeig? Jeg vil gjerne ha det på detaljnivå. )
Er det til-og fra-kortene? Hvordan skriver du evnt på dem? Preger du det inn før de tørkes? Mange spørsmål, men jeg håper du gidder å svare. 
Skal vi se...
Hvit trolldeig: Lag vanlig trolldeig, men hold igjen en del av vannet. Bland i hvit akrymaling (fra Panduro, Søstrene Grene, eller hva som helst, egentlig. Jeg laget en ladning med en skimrende/glitrende hvitmaling, og det ble nok finest.) Kna til deigen er jevn, tilsett evt. mer vann om det trengs. Jo mer maling, jo hvitere deig. Jeg anbefaler engangshansker til akkurat det. Etterpå er det bare å bruke deigen som vanlig. Jeg kjevlet ut og trykket ut figurer med pepperkakeformer, og preget dem med bokstaver/mønster. De bør nok helst ligge i press under tørking, men siden jeg ikke gidder det så bøyer de seg litt. Det plager ikke meg. Jeg anbefaler lufttørking, de bøyde seg mer i ovnen, selv om jeg snudde dem hvert halve minutt. Føltes det som.
Jeg bruker dem bare som pynt, men på guttenes gaver har jeg brukt "tags" med navnet deres på. Jeg bruker et "pregesett" til å lage bokstavene, og en sånn mønsterkjevle til å lage mønster. Det er veldig enkelt!
Trolldeigen kan også lages med like mye kanel som salt. Da blir den brun og lukter selvsagt kanel. For de som liker pepperkakelignende pynt.