Sv: Basenji - noen med erfaring?
Hvis dere er nybegynnere på hund, noe jeg gjetter på at dere er, i og med at dere ønsker dere katt, så tror jeg det er veldig lurt å satse på en rolig, familievennlig hund som er glad i folk og fe, og som er trygg rundt både egne og andres barn.
Å velge en hunderase fordi den minner om en katt, vel, jeg antar dere ikke mener det helt på ordentlig...
Hvis dere primært ønsker dere et dyr til kos og hygge, så velg en rase som ikke krever all verdens av mosjon, aktivering og pelsstell, men som trives som fotvarmer foran sofaen og som turkompis på søndagsturen. Jeg tenker at det aller viktigste er å få en hund som er trygg nok i seg selv. Og det er kanskje her katteegenskapene kommer inn i bildet. En hund som ikke kan være alene hjemme, som blir nervøs av andre hunder eller er utrygg rundt fremmede folk blir utrolig slitsomt for dere å håndtere.
Hva med feks en cocker spaniel? Labrador? Leonberger, hvis dere vil ha en skikkelig stor koseklump av en hund? Jeg har selv hatt stor hund (berner sennen), som er verdens mest fantastiske familiehund. Rolig, trygg, blir med på tur når du vil, men trenger ikke timelange turer hver eneste dag, og veldig veldig glad i både folk og dyr. Store hunder er ofte tryggere og mer avslappet enn mindre hunder, som gjerne har mer å bevise pga størrelsen sin, men det er helt sikkert mange flotte familiehunder blant de mindre rasene også.
Sist redigert av Timar : 18-11-16 kl 10:41.
|