Vis enkelt innlegg
Gammel 24-11-16, 14:31   #9
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alpene på sommeren, østre del

Vi kjørte til Venezia-regionen sist sommer. Ruta var delvist bestemt av at jeg ville kjøre der vi brukte å kjøre da jeg var med mine foreldre til Italia som barn.

Vi overnattet ved Rothenburg an der Tauber (en middelalderby omkranset av de opprinelige bymurene, står på UNESCOs verdensarvliste). Derfra kjørte vi til Garmisch og overnattet i nærheten der (Grainau). Schloss Neuschwanstein ligger på veien, så man kan gjerne ta en avstikker dit. Grainau ligger ved foten av Zugspitze, så vi tok oss like greit en tur opp dit i kabelbane. Masse overnattingsmuligheter i dette området.

Videre sørover kjørte vi over Brennerpasset, deretter via Ortisei/Sankt Ulrich over Val Gardena, gjennom Canazei og videre gjennom dalen Val di Fassa helt til Predazzo. Der overnattet vi to netter. Det kryr av overnattingsmuligheter i denne dalen og det var helt tilfeldig at vi overnattet der vi gjorde.
Veien over Val Gardena er svingete og går over et høyt fjellpass. Det er raskere via Bolzano, men jeg antar ikke like spektakulært.

Videre mot Venezia valgte vi å kjøre veien som går fra Predazzo over Passo Rolle og videre mot Treviso. (De lokale tror jeg velger å kjøre over San Pellegrino til Venezia, som går litt lengre nord-øst enn den ruta vi valgte.)

På hjemveien kjørte vi en anelse lengre øst, gjennom Cortina d'Ampezzo, videre inn i Østerriket til Lienz og over fjellovergangen Grossglockner. Det er virkelig spektakulært og luftig og vel verdt turen. For vår del passerte vi alle fjellovergangene i alpene med litt skrekkblandet fryd da vi hadde motortrøbbel med bilen på hele turen og den stoppet hvis motoren drog for tungt ... Vi overnattet deretter nær Bischofshofen og besøkte ravinen Lichtensteinklamm og isgrotten Dachstein Riesen-Eishohle (ligger veldig luftig til) som begge er i nærheten.

Hjemover kjørte vi så via Linz, Wien, Praha, Berlin og Legoland.

Vi kjørte sørover i slutten av juni. Det er før høysesongen og dermed ganske lite med turister i de områdene vi reiste. Mange overnattingsmuligheter, relativt billig, og vi bestilte overnatting stort sett samme dag eller en dag eller to i forveien.

Herlighet det var en fin tur!

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat