Vis enkelt innlegg
Gammel 27-11-16, 20:58   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv

Nå syns jeg du framsto som utrolig nedlatende, Guava.

At min sønn ikke går i kirka med resten av klassen, handler overhodet ikke om at han, eller vi, er redde for å få "kristenlus." Gutten har tatt et tidlig, reflektert, standpunkt om at han ikke tror på Gud, og han velger derfor ikke følge flokken av kamerater den dagen, da han ikke ser poenget med det. Hans valg er, selvsagt, påvirket av at foreldrene er ateister, og når han har spurt, har vi svart at vi ikke tror Gud finnes. Finner han Gud en gang i framtiden, er han hjertelig velkommen til det, og vil være et like høyt elsket medlem av familien, som alle andre kristne familiemedlemmer og venner er, fulle av kristenlus eller ei.
At jeg ikke ønsker forkynnelse i skoletiden handler om at jeg, all den tid jeg ser på religion som en tro og ikke en viten, ikke ønsker at en religion skal ha større fortrinn som sannhet enn de andre religioner elevene, selvsagt, skal undervises om og få kunnskap om i skolen. En julegudstjeneste bør framstå som forkynnende, ellers er det ikke store poenget i den gudstjenesten, spør du meg. I en gudstjeneste lærer man at Jesus er Guds sønn og kom til jorden som frelser for menneskene. Dette er jo poenget med kristendommen, og skal, selvfølgelig, fremdeles forkynnes i kirken.

Jeg mener dog at i skoletiden kan man lære at kristne tror at Jesus er Guds sønn, osv, på lik linje som at muslimer tror, jøder tror, shiker tror og ateister faktisk tror vi med. (Jeg stikker finger'n i jorda her og innrømmer at min ateisme er like trosbasert som din kristendom og min venninnes islam. Ingen av oss vet, det er det eneste vi vet.)

Så, da jeg mener det er en privatsak for noen og enhver hva man tror på/velger ikke å tro på, så velger jeg og å mene at skolen ikke er arena for forkynning. Vil jeg at min sønn/våre skal møte forkynnende kristendom, er jeg, og de fleste andre jeg kjenner med samme livssyn og holdninger, fullstendig klar over at kirka er åpen for besøkende hver søndag generelt, og at det er utrolig hyggelig å gå i kirka julaften for å få stemninga under huden.

Å slenge ut kortet om at vi er redde for kristenlus framstår som så nedlatende at det faktisk er litt trist.