Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Jeg merker også mer fokus på det med å ta vare på vår kristendomsarv ja, ikke bare fra høyre, men også fra folk som aldri har hatt et religiøst fiber i seg. Og ja, det hele er preget av redsel, men ikke først og fremst redsel fra folk som ikke ønsker at barna skal delta i gudstjenester i skoletida. Der handler ikke om man er redd for "kristenlus" (voksent, Guava), men at religion skal være en frivillig sak, og at den offentlige skolen bør være livssynsnøytral, på prinsipielt grunnlag.
Jeg mener definitivt at skolegudstjenestene fortsatt skal ha kristent innhold, hvis de skal beholdes. Enten har man gudstjeneste, eller så har man det ikke. Og at det å få fri fra skolen for å delta i gudstjeneste i skoletida bør være et tilbud man kan velge å melde seg på, dersom man har interesse av det (slik det, til mange kristnes forargelse, har vært de siste par årene).
Man må gjerne bevare disse gudstjenestene, men jeg skjønner ikke hvorfor det på død og liv skal foregå i skoletida. Jeg mener at hadde vært mest praktisk om det i stedet for skolegudstjeneste ble holdt en "Julegudstjeneste for barn" utenom skoletida (for det er jo en hyggelig tradisjon for de som setter pris på den), og at man i skoletida, på skolen, bare hadde en sosial juleavslutning for alle. Så slapp man å dele opp elevgruppen. Hva julen handler om kan man uansett lære om i RLE-faget, og gjerne lære dertil hørende sanger, på samme måte som man lærer om de andre religionenes høytider, og tradisjoner knyttet til disse, på den tiden av året som de feires.
Men det økte fokuset tjener jo særlig to formål politisk sett, slik jeg ser det. Det å vinne kristenkonservative velgere, som nok sikkert er et mål for Høyre, og det å øke opplevelsen av "oss" og "de andre", som Frp liker å spille på.
Sist redigert av My : 27-11-16 kl 23:30.
|