Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Gjelder ikke det veldig mye skolen gjør?
Vi kan jo gjøre masse på fritiden, men det er likevel verdi i å gjøre noe sammen og hvor opplegget er helt transparent.
Både teater, museumsbesøk, gårdsbesøk og andre opplevelser kan gjøres på fritid. Jeg tror det ligger verdi i at en del ting i kulturformidling skjer som fellesopplevelser og i en transparent setting.
Våre unger har vært både i synagoge og moské og vært tilstede ved buddhistiske ritualer, men jeg hadde sett egenverdi i at skolen hadde tatt dem med også.
Hva tenker dere om å besøke for eks Nidarosdomen? Det er en kirke hvor man veldig ofte i ordinær åpningstid blir eksponert for messer og konserter. Det samme gjelder katolske kirker. Er det too much?
Nei, Guava, vi snakker om religionsutøvelse, det å delta i gudstjenesten, ikke å bli eksponert for den under en omvisning i kirka. Under en skolegudstjenesten er selve gudstjenesten arrangert for barna, der det forventes at barna deltar aktivt, ikke noe de tilfeldigvis spaserer forbi mens de kikker på ornamenter. Det er så mange som har forklart forskjellen på det nå, så hvis du fortsatt ikke ser det tror jeg ikke det er noe vits i at jeg prøver å forklare det heller. Og jeg tror ikke engang jeg gidder å begi meg inn på hvorfor en teaterforestilling ikke kan sammenlignes med en gudstjeneste, for det tror jeg du som kristen egentlig vet.
Jeg skjønner ikke hvorfor noe så personlig som religionsutøvelse skal være noe man absolutt må dele med sine medelever med ulike livssyn. Har det ikke større verdi om man deler akkurat den opplevelsen med sine trosfeller?
Jeg har også vært i diverse templer, både buddhistiske og hinduistiske, når det har foregått religiøse seremonier. Men da har jeg holdt meg helt i bakgrunnen. Å være til stede i et hindutempel for å se og lære er en ting. Å ofre en skål med mat, tenne røkelse, og på ramme alvor framsi en bønn om bedre helse til en av de hinduistiske guder, sammen med troende hinduister, er noe helt annet. Det siste hadde aldri falt meg inn.
Sist redigert av My : 28-11-16 kl 00:13.
|