Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Retorikken preges veldig av ekstreme grupper, grupper som gjerne vil ha seg frabedt skolegudstjenester og kulturarv.
Jeg skulle ønske at man kunne dempe retorikken.
Hvilken kulturarv er det de ekstreme gruppene ikke vil ha mener du? Dugnadsånd? Folkemusikk? Julegudstjenester? Korpsbevegelsen? Seterdrift? 17.maitog? Helgefyll? Søndagstur? Trekkspillfestivaler? Reindrift? Eller kulturarv generelt?
Eller bare den delen av kulturarven som er knyttet til kirkelige aktiviteter i skoletida?
Du står jo selv i den ene ekstremiteten hva retorikk angår da, og jeg er enig i at den med fordel kan dempes. Men at offentlig skole skal være livssynsnøytral er vel verken særlig kontroversielt eller ekstremt. Det er jo helt vanlig i mange andre land vi liker å sammenligne oss med, også land der religion står mye sterkere enn her, som Frankrike og USA. Det handler ikke at man er motstander av kristne tradisjoner eller kristendommen, men at alle skal føle seg inkludert i det som foregår på skolen, uavhengig av bakgrunn og livssyn. Det er utenforskap som er farlig, ikke at kristne mennesker går i gudstjenester. Det siste mener jeg faktisk er en menneskerett.
Sist redigert av My : 28-11-16 kl 13:45.
|