Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Nei det er helt greit å argumentere for. Den retorikken jeg reagerer på og som heller ikke bidrar til annet enn polarisering og uthenging av barn med kristen tilhørighet er retorikk som beskriver en skolegudstjeneste i overgrepstermer og det å synge en kristne sanger som noe som har store negative konsekvenser for den oppvoksende slekt. Det formidles også et syn på religion som ikke fremmer at ungene kan være seg selv, men at det religiøse aspektet er noe som tabuiseres og stemples som farlig.
Det minner om skremmebilder og fordommer som fremsettes om en del andre.
Normal retorikk reagerer jeg ikke på. Ei heller prinsippdebatter.
Som nevnt så så jeg Høyre-representantenes som "svar" til den type argumentasjon.
Jeg oppfatter det fullstendig motsatt. Jeg syns offentligheten er preget av hysteri om at alle norske verdier går til helvete om skolegudsjenesten forsvinner. Som regel bragt fram av folk som ikke er veldig begeistret for muslimer, eller KrF som legger utrolig snåle argumenter i munnen på HEF. Litt rart å snakke om polarisering når man har snakket om "kristen-lus", syns jeg.
Jeg syns denne "war on Christians"-greia som brer om seg er helt på trynet. Det finnes ingen religion som har mer makt i vesten. Blir litt som "nei, jeg er ikke elite her jeg sitter i regjering med millionlønn, bestemmer og har et superdyrt hus, det er de som er uenige med meg. Meg er det synd på, jeg er undertrykket".