Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Jeg lurer litt på hvorfor akkurat det med å beholde skolegudstjenesten har blitt så viktig for politikere og andre. Det er jo egentlig en veldig liten sak, men man skulle nesten tro det var snakk om å avlyse hele julefeiringa. Skolegudstjenesten har for mange blitt symbol på selve Den Norske Kulturarven, ser det ut til.
Det er veldig trygt og godt å ha som fanesak noe som har null innvirkning på en selv og egen hverdag, og som ikke krever noen innsats overhode. Jeg lurer litt på hvor mye alle disse forkjemperne for å beholde skolegudstjenesten støtter opp om norsk kulturarv ellers. Det er naturligvis individuelt, og det er selvsagt mange som gjør både det ene og det andre. Men jeg kjenner også flere som drar til fjells på 17.mai for å "slippe unna styret", kaller norsk folkemusikk for "felegnikk", kan ikke teksta på en eneste julesang, knapt nok nasjonalsangen, og som aldri viser seg i kirka utenom bryllup eller begravelser. Men DETTE er de engasjert i, for da er det plutselig så viktig å ta vare på kulturarven vår.