Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Det var den der "felegnikk"-greia jeg syns var å tillegge folk skitne motiver. Jeg syns det mer enn insinueres at grunnen til at folk "plutselig" har blitt så opptatt av skolegudstjeneste er at de vil markere "oss" og "dem", at det har blitt en symbolsak for "det norske". Og det syns jeg er respektløst mot folks genuine følelse av at dette er noe som har en verdi for dem.
Det er fordi jeg vet om mange konkrete tilfeller. Folk som freser i sosiale media over kulturarven som den PK venstresiden vil ta fra oss, folk som jeg vet aldri har brydd seg filla om den slags før (blant annet enkelte barndomsvenner, som aldri selv gjorde annet enn å bølle og sabotere julegudstjenesten, før de begynte å skulke den, og dermed neppe er fylt av særlig varme minner derfra). Og for ordens skyld, det med å underbygge en oppfatning om "oss" og "dem" har jeg ikke omtalt som et bevisst motiv for noen, men som en utilsiktet (og forhåpentligvis uønsket) konsekvens av ordningen.
Men selvsagt er det mange som ønsker å beholde skolegudstjenesten ut fra mye edlere motiver enn som så. Forhåpentligvis de fleste. Men nå brukes det i tillegg for hva det er verdt av mange med skitne motiver. Det er det jeg synes jeg er skummelt. Og det er gjerne disse som roper høyest, og det er disse Frp appellerer til med sin retorikk. Og jeg er i grunnen enig med Guava i at jeg tror Høyre prøver å balansere disse med en mer dempet retorikk, der de heller spiller på de samme følelsene som du, Polyanna beskriver, og appellerer til de konservative og nostalgiske, og at det kan være en grunn til at det har blitt tydeligere uttalt hos Høyre i det siste.
Men undringen over disse "nyfrelste" var bare en betraktning jeg kom med i mitt ene innlegg, der jeg også presiserte at jeg vet at det bare gjelder en del. Ellers har jeg bare argumentert for hvorfor jeg selv mener gudstjenester ikke hører hjemme i skoletiden, uten å tillegge de som er for så veldig mange meninger (tror jeg i alle fall). Jeg synes i grunnen motstanderne av skolegudstjenester har blitt tillagt vel så mange meninger i denne diskusjonen.
Sist redigert av My : 29-11-16 kl 16:10.
|