Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Jeg skjønner de som synes det er koselig å gå i kirken. Jeg går i kirken selv, synger salmer og treffer kjente og synes det er hyggelig. Jeg tar mine barn med også. Men når de får velge selv, som de får med skolegudstjenester, så velger de å ikke gå.
Jeg forstår bare ikke hvorfor, for det første, de som synes det er så koselig med gudstjenester, ikke synes det er koselig å gå med barnene selv. Og, for det andre, hvorfor gudstjenesten blir så mye mer koselig dersom den er i skoletiden.
Og, for meg har dette ikke noe med å "skyve innvandrere foran meg". Jeg synes at norske kulturelt kristnes har lov til å ønske seg en skole som faktisk forholder seg til at skolen ikke skal forkynne.
Og ja, for meg hadde det vært annerledes om elevene ble invitert til ulike religiøse samfunn for å lære om religiøse seremonier. Om det faktisk skjer i utbredt grad så høres det fint ut og kunne fått meg til å revurdere mye. Men jeg har hatt barn på en sentral skole i Bergen med en veldig blandet elevgruppe og lett tilgang til flere ulike religiøse samfunn og har i hvert fall aldri opplevd at det har vært en mulighet.
Jeg har ikke vært på en skolegudstjeneste siden jeg selv gikk på skolen. Men tilhengerne her er jo så opptatt av at "det er jo nesten ikke en gudstjeneste", det er bare fin musikk. Og da er det jo ikke en reell læring av hva gudstjeneste er en gang.
|