Vis enkelt innlegg
Gammel 30-11-16, 10:59   #156
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

At man ønsker et skille mellom stat og kirke og en forkynnelsesfri, religionsnøytral skole trenger ikke å ha utgangspunkt i noe annet enn at det er det eneste fornuftige i et moderne, sekulært demokrati der mennesker fra forskjellige kulturer og samfunnslag skal leve sammen i, fortrinnsvis, fred og fordragelighet. Det er ikke en gang et kontroversielt standpunkt i mine øyne.

Det Røverdatter sa.

Dessuten er det en logisk feilslutning at fordi man er kristen, så er man også for skolegudstjenester.

At jeg er kristen betyr IKKE at jeg er for skolegudstjenester i Den norske kirke. Tvert i mot. At jeg er kristen betyr at når jeg krever respekt for min tro, må jeg også ha respekt for andres. Og det betyr at jeg som kristen ikke ønsker at mitt barn skal gå til gudstjeneste i Den norske kirke, fordi jeg ikke er enig i hvordan de fortolker Bibelen. Og at det liksom skulle være en onesizekristendom som alle kristne kan gå god for. Det er det ikke.

En gudstjeneste er per definisjon forkynning. Og gudstjeneste - til jul eller ellers - er IKKE en norsk tradisjon, etter mitt skjønn. Fordi folk flest går jo slett ikke til gudstjeneste. Verken til jul eller ellers. For at noe skal være en "norsk tradisjon" må det da være litt fler enn 10 % som gjør det - en gang i året? Hvis det skal være undervisning - burde det ikke da være bittelitt mer interessant å se en gudstjeneste i et trossamfunn hvor medlemmene rent faktisk synes gudstjeneste er viktig? F.eks. en pinsemenighet?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat