Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Jeg skjønner hva du mener med fantasi, Guava, og har selv vært i hindutempel der jeg ble møtt med dette. Jeg ønsket ikke å delta i respekt for de troende, mens hinduene jeg var med (ikke i Norge), ønsket veldgi at jeg skulle delta, uavhengig av hva jeg trodde - for det var jo så koselig. Uproblematisk for meg, men jeg vet andre fant det litt vanskelig, da de selv var meget personlig kristne. Andre personlig kristne så på det som "bare ord og fantasi", så om de ofret litt for gøy for å gjøre vertene vi var sammen med glade - så var det helt ok.
Mine barn går på en ganske flerkulturell skole, der det jobbes mye med å få med alle. Jo mer jeg ser dette i praksis, jo sikrere blir jeg på at det er synd å ha todelt opplegg rundt jul. Hos oss er det for øvrig sånn at kirken er steingammel og ansett som koselig - og man må aktivt melde seg på, enten man velger kirke eller skoleopplegg. Skoleopplegget er beskrevet før man melder seg på. I år skulle de lære om ulike høytider i ulike religioner, og se filmer på You tube med hvordan det blir gjort. Hørtes fint ut, og egentlig noe jeg skulle ønske at mine barn som selv har valgt å gå i kirken skulle fått med seg.