Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?
Her er en uttalelse fra Gravaas i Stefanusalliansen, en organisasjon som har noe av samme fokus som Åpne dører. Denne deles nå av en god del av åpne dørers støttespillere.
Sitat:
GRAVAAS OM LISTHAUGS KAMPANJE:
- DE FORFULGTES SAK MÅ IKKE BLI PARTIPOLITISK SPILL!
"Det er mange som har ønsket å donere i mitt navn til NOAS. Det må de gjerne gjøre. Men jeg og mange andre vil heller at pengene skulle gått til de som virkelig trenger det mest av alle. Det kan du bli med på å gjøre nå, " skriver innvandringsminister Sylvi Listhaug og oppfordrer til å gi penger til forfulgte kristne denne jula.
Vår generalsekretær Hans Aage Gravaas svarer slik:
- Vi er glad for alle og enhver som støtter opp om de forfulgtes sak! Men koblinger mellom en innsamlingsaksjon og bestemte stortingspolitikere, og enda til eller en minister i regjering, oppleves problematisk. Uansett hvilken partitilhørighet vedkommende har. Når det er sagt, finnes det eksempler på enkeltpolitikere som gir gaver til Stefanusalliansens arbeid, men dette er private gaver. Ingen av dem gir for å demonstrere egen fortreffelighet, oppnå politisk gevinst eller som en mediegimmick. Om så var tilfelle, ville det skape uheldige bindinger både for oss og dem.
- Jeg kjenner ikke motivene bak Listhaugs kampanje og skal la være å spekulere alt for mye rundt dette. Det er likevel stor fare for at hun her gjør organisasjoner som Stefanusalliansen og Åpne Dører en bjørnetjeneste. Som den høyt profilerte politiker hun er, kan hun lett splitte der folk burde stå samlet. Vi ønsker ikke å hekte oss opp i hennes mange innvandringspolitiske utspill, som det finnes ulike oppfatninger om i det norske folk, uten at det nødvendigvis er problematisk. De forfulgtes sak derimot, er for viktig til å bli gjort til en del av et større partipolitisk spill eller til en medie-gimmick. Vi engasjerer oss ikke for å skåre billige poenger eller tjene lettjente penger, men for å skape et bredt engasjement for de forfulgte. Viktigst for oss er hva som gagner «saken» på lang sikt.
- Åpne Dører må få lov til å gjøre sine selvstendige vurderinger. For oss i Stefanusalliansen ville vi opplevd det unaturlig å koble vårt navn til en slik innsamlingsaksjon. Det er viktig for oss å markere politisk og profesjonell uavhengighet. Dette forhindrer ikke at vi kan gi enkeltpolitikere i ulike partier ros for deres innsats for trosfrihet der dette er naturlig. Vi kan også refse dem når de for eksempel kommer med problematiske uttalelser om religionens plass i samfunnet eller er for slappe til å kjempe for de forfulgtes sak.
- Det er viktig å få folk til å engasjere seg, men all PR er ikke god PR. Privatpersonen Listhaug er som alle andre velkommen som giver til de forfulgtes sak. Politikeren Listhaug bør først og fremst utøve godt politisk håndverk. Å sette de forfulgtes sak på den politiske dagsorden ser vi gjerne at hun og andre politikere bidrar til.
|