Sv: Juletråden 2016
I dag har vi hugget juletre, i regnvær ... Sedvanlig runde med diskusjoner om hvilket som er finest, og noen som blir furten over at deres favoritt ikke ble valgt, men jeg tror vi fant et fint et. Servering av kaffe, kakao, varm saft og pepperkaker på gården hvor det hele foregikk (inkludert i juletreprisen), og hesteridning for de barna som ville (en av mine tre). Koselig tradisjon!
Etterpå var jeg og 11-åringen i byen og gjorde diverse innkjøp. Hun fikk kjøpe gaver til søsknene sine, og smågaver til venninner og til sine tre fadderbarn i førsteklasse. Jeg fikk handla diverse lys og servietter, noen godsaker fra Bondens marked, og diverse annet småtteri. De to niåringene var hjemme og ryddet og vasket rommet sitt, og alle har fått på rent sengetøy. Mannen skrudde sammen ny gjesteseng og ryddet og vasket gjesterommet og gjestebadet så det er klart til foreldrene hans kommer den 22.
I morgen kommer 11-åringens bestevenninne fra barnehagen (hun går på en annen skole) med foreldre og lillesøster på ett år, og skal bake pepperkaker og spise grøt sammen med oss. Så nå er jeg i gang med å lage pepperkakedeig (venter på at sukker- sirup- og smørblandinga skal avkjøle seg). Jeg har også kjøpt noen hvite kubbelys og diverse servietter med julemotiv, så ungene kan få dekorere hvert sitt lys i morgen (ja, ikke ettåringen da).
Må innrømme at julefølelsen faktisk har kommet sigende for fullt i løpet av de siste dagene. Det skjedde noe magisk da jeg fikk avgårde gavene som skulle sendes, og ikke lenger har det samme presset.