Vis enkelt innlegg
Gammel 26-12-16, 21:25   #172
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Stort sett ikke. Det avhenger vel litt av hvem vi feirer med, de fleste i både min og mannens familie har ikke tradisjon for alkohol til maten på julaften, men det har vel hendt at det har vært akevitt på bordet en gang eller to de siste tjue årene. Jeg har ingen sterke motforestillinger mot alkohol på julaften, og alkohol (moderat bruk) sammen med barn for den saks skyld, så for meg handler det kun om hva som er vanlig hos oss og ikke.

Og så må jeg bare komme med et inspill til dere som skriver at dere har vokst opp med alkoholikere og at dere derfor er helt trygge på at deres alkoholkonsum er innafor: Hvordan vet dere hva som er normalt og ikke? Jeg spør av nysgjerrighet, ikke fordi jeg egentlig tror at dere drikker mer enn dere sier. Men mest av alt lurer jeg fordi en nær bekjent av meg som også er vokst opp i et alkoholisert hjem (en av de foresatte var og er tungt alkoholisert) bruker akkurat dette argumentet for å forsvare egen alkoholbruk sammen med barn. Et typisk eksempel er at vedkommende går godt over grensa for hva jeg og mange andre, vil jeg tro, mener er akseptabel alkoholbruk i samvær med barn, og blåser det hele bort dagen derpå ved å si at "tro meg, jeg har vokst opp med stupfull mor/far hver helg, og vet at dette var ingenting... " Siden jeg kjenner vedkommenes foreldre, vet jeg at h*n på et vis har rett: På en skala fra 1-10 der den foresatte var en sterk 9 på "bekymringsverdig alkoholbuk"- skalaen, er vedommende "bare" 6. Men jeg som er i verste fall er en toer (i alle fall sammen med barn), synes at de som går over 5 på skalaen så absolutt har rom for forbedring, selv om det finnes mange som er verre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat