Vis enkelt innlegg
Gammel 31-12-16, 12:59   #60
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drivhustråden

Vi har skrudd drivhuset fast i en ramme på en egen platting. Inni rammen (altså inni drivhuset) har vi lagt grus, sand og belegningsstein på toppen for drenering. Da står det støtt og trygt og tåler storm. Vi har vanningsanlegg med forlengere, ekstra plantelys så plantene får 16 timer lys og automatisk lufting (27 grader, så åpnes vinduet). På våren og høsten har jeg frostvakt. Da er sesongen april - november uten problemer.

For å få suksess MÅ du sørge for vanning og lufting. I tillegg må du ALDRI være gnien på gjødsel eller pottestørrelse.

Det virker som mange er helt nødt til å drite seg ut på dette, og mener de skal bli de første i verden som får fine, søte tomater uten at plantene får luft, vann, gjødsel eller plass til å utvikle rotsystem, men det går altså ikke. Så spar deg det eksperimentet og kjøp noen gode store murerbøtter på COOP Bygg med en gang og borr noen hull i bunnen.

Det er også viktig å ha det ryddig, luftig og rent i drivhuset. Da slipper du lus og annen sykdom. Jeg passer på å fjerne alle gule blader og holde plantene så lite buskete som mulig. På IKEA har de noen greie hyller i metall som koster ca 75,- De har jeg mange av. De funker til småplanter tidlig i sesongen, til oppbevaring gjennom vinteren og til redskaper om sommeren.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat