Vis enkelt innlegg
Gammel 09-01-17, 12:34   #17
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Jeg tror forskjellen mellom en erfaren hundeeier og en som skal ha sin første hund, mye ligger i hva de forventer seg. En erfaren vet litt mer om hva det vil si å ha en hund i hus, hva de skal se etter når de skal ha ny hund, hvilke oppdrettere det er greit å styre unna og ikke minst er de oftere klar over hva de skal klarer med når det gjelder hund. Det er forsåvidt bare å ta en titt på finn.no og se hvor mange hunder som omplasseres/selges. Nokså typisk er hannhunder som kommer i sin andre pubertet og eier ikke innså hva som bor i hunden og dermed ikke tar høyde for det på forhånd.
Et par eksempler:
- Jeg har hatt noen hunder nå, og jeg kjenner meg selv godt nok tiø å vite at jeg ikke skal ha border collie. De krever mer mental trening enn det jeg gidder jobbe med en hund. Jeg skal ikke ha cairnterrier fra oppdretter sånn eller sånn - fordi jeg synes ikke de gir valpekjøperne noen god oppfølging eller fordi jeg synes de har for stor avl på hundene sine.
- Den ene oppdretteren jeg kjenner og er venner med, har bestemt seg for å satse videre i hundesporten de holder på med. Hundene de konkurrerer med akkurat nå er såpass gamle snart at de pensjoneres. Ny rase når de skal ha ny hund: Border collie. Fordi det er en annen størrelse og fordi de trener hver dag, og fordi de også vil prøve seg på sauegjeting.

...ble det svar på det du lurte på? For meg er det i alle fall det som skiller en erfaren hundeeier fra en fersk en. Men alle er jo ferske en gang, med mindre de har vokst opp i en hundeflokk. Og dersom du har god kontakt med oppdretter og finner gode steder å gå på kurs (både valpekurs og videre) så tror jeg du klarer greit både en dvergschnauzer eller en gårdshund.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat