Vis enkelt innlegg
Gammel 18-01-17, 11:02   #6
FrøkenA
Noob
 
Medlem siden: Oct 2015
Hvor: Oslo
Innlegg: 101
FrøkenA er litt kul
Standard

Sv: En dag aleine i Berlin - hva gjør jeg?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Heldiggris!

Jeg tror ikke det skal være noe problem med glutenfri mat, hvertfall ikke om du unngår turiststedene og velger hipsterbydelene. Jeg fant denne guiden, uten at jeg kan gå god for stedene.

Jeg liker det jødiske museet godt. Flott bygg som består av en gammel del og en ny del. De har aktuelle, tidsbegrensede forestillinger, samt en historisk, veldig interessant utstilling om jødene i Europa helt tilbake til middelalderen. Det er mulig å velge bort holocaust-delen, om man ikke vil dit akkurat den dagen.

Ellers trives jeg godt i Prenzlauer Berg, Friedrichshain og Kreutzberg.

I Prenzlauer Berg er området rundt Kollwitzplatz hyggelig. Mange cafeer, en flott krydderbutikk, Restaurant Pasternak (Russisk og jødisk mat) og Cafe Anita Wronski (kaker). Kan ikke gå god for hvor gode de er på glutenfritt, dessverre. Kulturbruerei har fine utstillinger, butikker og cafeer. Og av og til marked.

I Friedrichshain er Kopernikusstrasse, Wülichstrasse og Grünbergerstrasse fine gater med fine butikker og kafeer. Den fantastiske sjokoladebutikken Olivia, for eksempel. I gata nedenfor; Revalerstrasse, ligger et digert nedlagt fabrikkområde som nå inneholder cafeer, skatehall, gallerier og restauranter.

I Prenzlauer Berg, og egentlig overalt, er det flust med økologiske sjapper ala Helios, bare veldig mye bedre.

I Charlottenburg er jeg ikke veldig kjent, dessverre. Men t-banesystemet i Berlin fungerer bra og du kommer deg raskt rundt om kring.

Save

Stemmer i med Tallulah. Prenzlauer berg og Friedrichshain er mine favorittbydeler også. Tror ikke du vil ha problemer med å finne glutenfri mat her, altså. Kan anbefale området rundt Boxhagener Platz (Friedrichshain), både for mat og shopping.

I PB ligger det en koselig park med en uteservering som er nydelig om våren: Volkpark am Weinbergsweg. Herfra er det bare en liten tur til Bernauerstrasse, som går der muren gikk mellom øst og vest. Her er det en park langs murtraseen, som er fin å løpe i mens du får informasjon og inntrykk fra den kalde krigen.

Jeg synes også at Stasimuseet var veldig fascinerende.

__________________
A (2011) og B (2014)
FrøkenA er ikke aktiv   Svar med sitat