Vis enkelt innlegg
Gammel 21-02-17, 17:47   #62
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Du må nå ha vestlige forfedre for å kunne være dansk

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nei, hallo, jeg trodde virkelig ikke det dreide seg om statsborgerskap! Men det hørtes likevel mer dramatisk ut enn det er, selv om jeg likevel ser situasjonen for danske adoptivbarn. Hvilken bås skal de plasseres i?

I Norge blir utenlandsadopterte klassifisert som utenlandsfødte med norskfødte foreldre. Men denne kategorien inneheld også biologiske utenlandskfødte barn av norskfødte foreldre. Så dersom eg hadde blitt født medan mora mi befant seg i utlandet hadde eg havna i samme kategori. Det er altså ikkje mulig å telle antall adopterte basert på SSB sin innvandrerstatistikk. Det var litt uklart for meg korleis Danmark kategoriserer adopterte utifrå linkane i første innlegg. Mulig det er samme som i Norge?

Personlig syns eg informasjon om innvandrerkategori er veldig nyttig. Eg bruker den i eigen forskning og vi finn veldig mykje interessant som eg tenker er nyttig for helsevesenet og også av integreringshensyn.

Blant anna finn vi at både første- og andregenerasjons innvandrarar frå Sør-Aust Asia har auka risiko for hjerteinfarkt og hjerneslag samanlikna med norskfødte og norskfødte med norske foreldre. Dette kan vere viktig med tanke på forebygging og oppfølging i helseveseneet.
Dette hadde vi ikkje vore i stand til å vise dersom vi ikkje hadde hatt muligheit til å hente ut informasjon om innvandrerkategori frå folkeregisteret.