Sv: Avsporing fra tråden "Tror du på hjelpere"
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Månen påvirker tidevannet via tyngdekraften, det er sant. Men tyngdekraften fra jordmoren virket nok sterkere på deg i fødselsøyeblikket enn påvirkningen fra Pluto eller Merkur, og jeg har enda til gode å se noen komme med personlighetsanalyse basert på om man hadde en slank eller tykk jordmor. (For ikke å snakke om at jeg ikke ser hva slik tyngdekraftpåvirkning under selve fødselen skulle ha å si for personligheten vår - det høres ut til å henge sammen med en slags idé om at personligheten i stor grad bestemmes i selve fødselsøyeblikket, i motsetning til tidligere (hvis man primært tror på arv) eller senere (hvis det er miljø man mener er avgjørende)).
Nja. Jordmoren forårsaker nok ikke tidevann, uansett hvor stor hun måtte være. Jeg tror ikke nødvendigvis det er selve tyngdekraften fra månen som påvirker oss, men det kan være en sum av ting. Jeg tror også at det har betydning hvor på kloden man blir født, når på døgnet, osv. Jeg tror mange ting er med på å gjøre oss til de menneskene vi er. Ikke alt er genetisk betinget, selv om mye ligger i arven fra våre foreldre.
|