Vis enkelt innlegg
Gammel 03-07-07, 15:51   #20
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du fornøyd med valg av bosted?

Jeg ELSKER Norge. Norge er et fantastisk land, og dersom man har bodd ganske mange år i utlandet, så finner man ut at Norge er et veldig, veldig bra land å bo i,antakeligvis et av de aller aller beste. Velferdsgodene, naturen, stillheten. Jeg ser færre og færre grunner til å klage på noe som helst i Norge, selv om det selvfølgelig er ting som er helt hårreisende med tanke på hvor rikt Norge er, så burde f.eks. slikt som mangel på barnehageplasser og sykehuskøer være helt unødvendig.

Jeg selv har slitt veldig med det norske trygdesystemet som jeg synes svikter for nordmenn som for kortere perioder (slik som meg) velger å bo i et annet land, men som fortsetter å betale skatt i Norge, og er ansatt i et norsk selskap i Norge. Jeg skattes som en nordmann i Norge, er norsk statsborger, datteren min er norsk statsborger, men har allikevel f.eks. ikke krav på norsk folketrygd, dvs. ikke rett til medisinsk behandling, ikke kontantstøtte, barnetrygd eller noe annet. Det synes jeg er forkastelig - av den enkle grunn at jeg faktisk bidrar til det norske velferdssystemet via skatteseddelen.

Jeg synes det er utrolig inspirerende, interessant, lærerikt, givende osv. å bo i i utlandet, og alle steder jeg har bodd på, har jeg likt meg, men så er jeg nok av typen som tilpasser meg forholdene ganske lett og "tar ting som de er" og ser utfordringer som kulturtilpasning som spennende, selv om det innimellom gir hodebry, skuffelser, a-ha-opplevelser - så tror jeg det gir vidsyn, og det gir perspektiv og berikelse på menneskelig plan som jeg ikke ville vært foruten. Jeg vet hvordan det er å være i minoritet i et land, og hvilke utfordringer det kan by på på godt og vondt.

...og for å snakke om min nåværende situasjon, så er det faktisk ganske greit å bo et land hvor det er gjennomsnittstemperatur på 27 grader året rundt, solen skinner nesten alltid, vi trenger nesten ikke klær, utsikten er upåklagelig over azurblått hav med kritthvite strender, palmene suser og katten ligger i skyggen under terassen ved siden av svømmebassenget, mens jeg sitter i skyggen "inne" (med alle glassdører skjøvet til side) og taster på pc'en om hvordan det er å bo i Karibien.... og innimellom savner jeg skikkelig sideveis regnskurer, kinn som er kalde av snø, peiskos og raggsokker, bad med varmekabler, pølse med lompe og FRISK klar, ren luft.... HERLIGE NORGE!!

..og når Norges-lengselen melder seg, så har jeg denne liggende på favoritter. Lytter, ser... tørker noen tårer - også er livet greit igjen!

(Kilde: youtube.com)
=

Sist redigert av Elin : 03-07-07 kl 16:10.
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat