Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?
Opprinnelig lagt inn av 007, her.
En med bachelor i sykepleie eller barnehagelærer er vel i samme situasjon. Og hjort stort spillerom har du om du har bachelor i nordisk litteratur?
Du har jo ikke valgt bachelor i sykepleie, barnehagelærer eller bachelor i nordisk litteratur når du har valgt studiespesialiserende, men du har valgt deg muligheten. Og mange andre muligheter.
Vi fremsnakker yrkesfag, men for hun som skal velge vgs neste år er det ikke noe alternativ. Hennes interesser er i en annen retning, og da pusher vi virkelig ikke. På samme måte som jeg ikke ville pushet stud.spes. hvis det var yrkesfag hun ønsket.
I denne tråden opplever jeg det som at man må forsvare at barna velger stud.spes, men for mange er jo det riktig retning. Har du lyst til å studere medisin, juss, veterinær, matte, språk osv så er den korteste veien å ta stud.spes. Har du veldig lyst til å bli ingeniør kan jeg være enig i at det kan være smart å gå enkelte av yrkesfagretningene. Hvis du har veldig gode karakterer og liker å lese teori og sette deg inn i nye fag så bør du ta stud.spes. Tenker jeg.