Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Jeg ville lagt meg på 200 i et slikt tilfelle. 500 ville være flaut.
Flaut, faktisk....
Min venninne/kollega hadde konfirmant i fjor. De har så utrolig liten familie at hun inviterte en del venner for at det skulle bli en fin dag for konfirmanten (kompliserte familieforhold). Hun har i tillegg ekstremt dårlig økonomi. Vi gav konfirmanten kr. 800,-. Rett og slett fordi vi ønsket å være med å gi henne en best mulig start på voksenlivet. Vi vil aldri forvente noe tilsvarende fra min venninne når vi har konfirmant og jeg blir litt matt når jeg hører at det hele dreier seg om utveksling av kontanter gjennom år.
Jeg gir det jeg føler er riktig for oss, for konfirmanten og for situasjonen. Jeg vet at når min skal konfirmeres så kommer han til å få solide summer. Både fra oss (som har satt av barnetrygden siden han ble født) og fra mine foreldre (som er relativt pengesterke og kun har han og meg). De har hele veien vært tydelig på at pengene skal denne veien og jeg regner derfor med de vil benytte anledningen ved konfirmasjon. Jeg har oppdratt min til ikke å forvente noe sånt og til at vi alle er forskjellig - med ulikt utgangspunkt. Det er derfor fullstendig OK at andre velger andre løsninger for sin konfirmant.
Men å si at det er flaut å gi en gave ut fra økonomi og tanker rundt situasjonen - det er rett og slett for dumt.
Gi det du føler er riktig ut fra din økonomi, situasjon, og så videre.