Sv: Etterpålag etter konfirmasjon
Opprinnelig lagt inn av Xian, her.
Ikke en tradisjon jeg er familiær med, men jeg kan jo se for meg at det kunne vært hyggelig å invitere langveisfarende gjester (kun Xian-mannens familie som har reisevei hos oss) til kakerester og samvær dagen etter selskapet. Slik at vi fikk litt mer tid sammen med dem som vi ikke ser så ofte, i litt roligere omgivelser enn det et digert konfirmasjonsselskap er.
Så jeg noterer det bak øret til selskapet skal arrangeres; det er ikke før om minst fire år, men etter de siste dagers rødglødende konfirmasjonstråder vaker det foruroligende høyt oppe i bevisstheten min. 
I konfirmasjonen til min eldste niese ble det servert frokost til langveisfarende gjester neste dag, i selskapslokalet (foreningshytte som de hadde leid hele helga, der også en del av gjestene overnattet). Det var veldig koselig. Det ble selvsagt satt fram både kakerester og rester fra koldtbordet på frokostbordet.
Attpålag er helt vanlig (nærmest en selvfølge) i bygda hvor jeg vokste opp. Her omkring tror jeg ikke det er like vanlig. Folk som inviteres er fjernere slektninger og smått og stort fra lokalsamfunnet, som har et forhold til konfirmantens familie, men ikke nært nok til å bli invitert i selskapet.
Sist redigert av My : 27-03-17 kl 19:38.
|