Vis enkelt innlegg
Gammel 28-03-17, 17:30   #3
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Jeg sier som flere før meg, dette var jammen meg en rar tråd. Selvsagt kan gaver til konfirmasjon roes ned, men det har ingen effekt hvis de samme gavene da i stedet gis på en vanlig hverdag, til jul eller ved myndighetsdagen. Det er ikke slik at det kun er konfirmasjonsgavene som er synlige i vennegjengen. Mulighetene penger gir er også veldig åpenbare når man flytter på hybel, skal ta lappen, kjøper idrettutstyr, hest eller musikkinstrument. Vi hadde konfirmant i fjor og i hennes vennegjeng var det veldig lite snakk om summer og gaver. En pengesum er selvsagt lett å sammenlikne, men de aller fleste store pengesummene som var gitt var også øremerket "til lappen, til fremtidig leilighet, etc.". Ingen av de jeg kjenner fikk mye penger til fritt bruk. Vår egen konfirmant har nå en del penger på konto, noen av de er øremerket lappen.

Det som faktisk ble store summer hun kunne bruke akkurat som hun ville (men som fremdeles står på konto) er 200-300-500 kr etc fra naboer, venner, venners venner, venners naboer og oldermor fra Tana. Selvsagt kan vi slutte å gi den typen gaver til alle vi kjenner, men på den andre siden, det er nok det som ofte kan utgjøre en positiv forskjell for konfirmanten der familien selv ikke har så mye.

Selvsagt kunne besteforeldre droppet å gi penger til lappen til konfirmasjon og heller vært med og betalt den dagen hun faktisk tar lappen. Signaleffekten er imidlertid den samme. Eller de som har spart i mange år for å gi en sum penger til barnebarn kan vente med det til barnebarnet er 18. Det er mindre synlig, men hvis du skryter av å få mange penger til konfirmasjon så er det vel også en mulighet for at du skryter av å få penger etter konfirmasjon også? Hest er for noen et statussymbol, men for andre er det utopisk at hele familien kan dra på ferie til Cuba eller Japan. Det ene er ikke noe mer høyverdig å bruke penger på enn det andre.

Vi er forskjellige og vi lever forskjellige liv. Noen sparer penger jevnt og trutt for å gi en stor gave til det som for dem er en stor dag. Andre har så mye penger at de lurer på om de skal kjøpe leilighet til barnet når det er student eller vente med å betale deler av huset når det er aktuelt. Mens andre faktisk aldri har mulighet til å gi verken gaver eller tilskudd til noe som helst. I denne verden tenker jeg at konfirmasjonsgaver ikke er det viktigste, men derimot holdninger til verdier og hvordan vi snakker om det.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat