Vis enkelt innlegg
Gammel 29-03-17, 12:41   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Ellers tenker jeg at poenget er å få ned forbruket totalt sett, ikke at alle skal få likt fordi ellers blir det "urettferdig" for noen? Jeg ser absolutt poenget med at vi trenger å roe forbruker i et miljøperspektiv, derimot er jeg ikke like forståelsesfull for at naboens barn ikke kan få hest fordi min datter ikke får. Det tenker jeg kommer i samme kategori som en del andre forskjeller man må lære seg å leve med - det være seg økonomiske forskjeller, kropp eller evner.

Dette tenker jeg også, men samtidig tenker jeg at vi har et ansvar for ikke å drive spiralen videre oppover, ved at vi "tar i" litt ekstra når vi gir selv, for å sikre at vi gir minst like mye som andre. Faren der ligger i nettopp slike spørrerunder som vi har her på forumet, på andre forum og i avisene, der man spør eller sjekker "hva er det konfirmantene får nå til dags, fra foreldre/besteforeldre/tanter/naboer/sett inn aktuell relasjon til konfirmant", finner ut hva som er "normalen", og legger seg i øvre sjikt, eller litt over dette, for å være på den sikre siden. Både i et forbruks- og miljøperspektiv, men også i et sosialt perspektiv, ved at det ikke akkurat gjør saken bedre for dem som ikke har mulighet til å være med på karusellen.

Men ut fra en del av innleggene her tror jeg problemet kommer like mye av opphausing i media (de samme overskriftene hvert år, om hvor vanvittige summer enkelte konfirmanter i enkelte, svært begrensede, deler av landet får, og den obligatoriske oppfølgeren "Hvor mye bør du gi" - som kanskje er verre enn den første) og spørrerunder voksne i mellom, som av pengediskusjoner og sammenligning mellom konfirmantene selv. Så nok en gang tror jeg det er hos de voksne problemet sitter, ikke hos ungdommene. Det er selvsagt bra uansett, å snakke med ungdom om forventninger, om det å sammenligne seg med andre, om likheter og ulikheter i samfunnet, godta at noen har mer og noen har mindre, men det er ikke nødvendigvis disse som trenger det mest. Det kan like gjerne være foreldrene som skulle hatt den praten, og at ungdommene er helt fornøyde med det de får.

Sist redigert av My : 29-03-17 kl 12:47.
My er ikke aktiv   Svar med sitat