Sv: Alle kjenner en lesbisk akademiker. Ingen kjenner en uføretrygdet kassadame
Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.
I min verden er det forskjell på å "kjenne til" og å kjenne. Å kunne nevne et navn på en bekjent tilhørende hver utdannelseskategori er ikke så vanskelig, men å vite at Kari er trailersjåfør og Per er sosionom gir ingen innsikt eller forståelse, dersom man ikke prater sammen. Å bare vite dette er så distansert at det ikke gir mening.
Helt enig, derfor blir det fjernt å skulle inkludere folk jeg er venn med på FB f.eks. For der finnes det jo folk jeg ikke engang har møtt.
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Om det skal være flervalgspoll eller ikke kommer jo an på hva man lurer på Jeg hadde lyst til å se klassetilhøringheten på FP i tall så da passer det ikke med flervalgspoll.
Jeg synes det er interessant at du opplever å få kunnskap om klassetilhørighet i den pollen, samtidig som jeg tenker at det ikke trengs en poll på FP for å vite at det store flertallet tilhører øvre middelklasse. Samtidig er dette med klassetilhørighet veldig interessant. Jeg definerer "kjenner" som i personer jeg tilbringer fritiden min sammen med og/eller en betydelig del av arbeidstiden/studietiden. Nå har jeg fag med fem andre og jeg vil ikke si at jeg kjenner noen av dem. Jeg har vokst opp med veldig fattige foreldre, og har en ganske sterk identitet i underklassen. Noe som kanskje høres rart ut, men sånn er det. Når folk nå begynner å si ting som "Du som har høy utdannelse..." så blir jeg helt satt ut, for jeg tenker på ingen måte på meg selv som en person med høy utdannelse. Og selv om det kanskje ville vært naturlig om jeg i større grad søkte sammen med andre "akademikere", gjør jeg ikke det. Jeg er den i omgangskretsen min som har mest utdannelse.
Sist redigert av Input : 30-03-17 kl 14:14.
|