Etter for første gang ha prøvd middag med raspeballer på restaurant i Bergen, ville jeg prøve det hjemme også. Mann og barn hadde ikke smakt det før, og for å være helt ærlig var det ikke så veldig populært med raspeballer. Smaken var nok litt fremmed. Jeg halverte oppskriften, og brukte litt mer mel enn det som sto i oppskriften, da røra ble veldig sausete. Serverte magre kjøttpølser og hjemmelaget rotmos til. Raspeballer 4 porsjoner ca. 750 g rå potet ca. 300 g kokt potet ca. 3 dl byggmel 2 ss hvetemel 1 ts salt Slik gjør du: 1. Skrell og riv de rå potetene på råkostjern eller i en foodprocessor. Riv eller mos de kokte potetene og bland sammen med rå poteter, mel og salt. 2. Kok opp kraft fra salt kjøtt, buljong eller lettsaltet vann. 3. Lag raspeballer med en skje og ha i den kokende kraften. Kok en prøve for å se om deigen er fast nok. Dypp skjeen i kaldt vann mellom hver raspeball, og prøv å få dem så glatte som mulig. Kraften må koke når du legger raspeballene i. 4. Når alle raspeballene er lagt i skal de småkoke i ca. 30-40 minutter. Del en raspeball for å se om den er ferdig. Den skal ha jevn konsistens og farge helt igjennom. (Sorry fet skrift, jeg får av en eller annen snodig grunn ikke til å fjerne den fete skriften.) Rotmos 1 kålrot 2 gulrøtter ca ½-1 dl melk 2-3 ss flytende smør salt og pepper Hakk opp grønnsakene i terninger. Kok dem i ca 15-20 min. Mos grønnsaker med stavmikser eller lignende, samtidig som du heller opp i melk til ønsket konsistens. Smak til med salt og pepper.