Sv: Terror i Stockholm?
Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.
Skal ikke se bort i fra at det hadde hjulpet om stormakter sluttet å bombe, diskriminere, utnytte og legge til rette for krigsprofitt.
Helt uten å forsvare at stormakter bomber og kjører aksjoner i fremmede land for årsaker jeg ikke alltid synes er særlig høyverdige selv, synes jeg likevel ikke det forvarer der som skjer nå. Trump hevder jo selv at "Obama skapte IS", og derfor er ansvarlig for terror begått i deres navn. Jeg er virkelig ikke enig med Trump. Det finnes mange som undertrykkes - også med vold og overgrep- og det har vært mange urettferdige krigshandlinger som rammer uskyldige, uten at svaret har vært tilfeldig terror mot sivilbefolkningen rundt omrking i verden (selv om det unektelig har vært sprengt mange bomber feks både i Irland, Tyskland og Spania i borgerkrig-lignende aksjoner).
IS er jo en gruppe selv de fleste muslimer ønsker hjelp til å bli kvitt. Det er ikke en gruppe som kjemper for muslimer og mot utenlandsk imperialisme eller andre "høyverdige saker". IS er en ren terrororganisasjon som jevnt over dreper flere muslimer enn andre, i et forsøk på å få makt og påtvinge andre muslimer en tolkning av religionen og et levesett som hører steinalderen til. Jeg betviler sterkt at det hadde hjulpet noe som helst om vesten hadde trukket seg helt ut sagt til de berørte "dette får dere fikse opp i selv".