Vis enkelt innlegg
Gammel 08-05-17, 11:32   #830
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [SKAM] Innlegg 2003-3000

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Poenget mitt er at alt vi ser i klippet er en mor som er bekymret for hvem datteren hennes er ute med. Hadde det vært en mor med blondt hår og rogalandsdialekt hadde man ikke tenkt "sosial kontroll", men i det øyeblikket det er en muslimsk mor gjør man det. Basert på den scenen alene.

Seriøst? Basert på den scenen alene? Jeg baserer det virkelig ikke på den scenen alene, men på et totalt inntrykk jeg har fått av sesongen. Sana og Elias har tilsynelatende relativt liberale foreldre, kulturell bakgrunn tatt i betraktning. Men det ser likevel ut til at de har et behov for å kontrollere både voksne og nesten voksne barn.

Det handler ikke bare om religion, det handler også om kultur. Religion brukes ofte som en unnskyldning, for å forsvare holdninger og handlinger, men til syvende og sist handler det om kultur. Det handler om hvilket rom barna har til å opponere mot foreldrene og deres synspunkter, og hva konsekvensene blir hvis man velger annerledes enn det foreldrene, og deres venner og familie, ønsker at man skal velge.

Dette er et tema som er ekstremt vanskelig å diskutere, nettopp fordi det også har et kraftig kulturelt aspekt ved seg. Jeg tror det er vanskelig å forstå hvor krevende det kan være å bryte med sosiale forventninger, som gjennomsyrer et stort miljø. Spesielt hvis man også skiller seg ut fra det som er normalen i det man eventuelt bryter ut til.

Jeg sier ikke at man ikke finner sosial kontroll i miljøer som ikke er muslimske. Dypt religiøse kristne driver utvilsomt med like mye sosial kontroll, som det muslimer gjør. Jeg mener at det også handler om kultur, ikke religion. Det er en kultur for kontroll, som man pakker inn med religiøse argumenter. Problemet er at det er en åpenhet og en villighet til å diskutere det problematiske ved at "kristne" gjør det. Men med en gang man snakker om de problematiske sidene ved islam, så er man trangsynt og lite forståelsesfull.

Gaia er ikke aktiv