Vis enkelt innlegg
Gammel 06-07-07, 16:11   #19
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan finne flått på dyr

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det viktigste, i hvert fall på mennesker er å få dem av innen det har gått 24 timer, jo raskere jo bedre. Det samme gjelder jo på dyr, men det er ikke alltid så lett å se det med masse pels. De kan få borelia-smitte de også.
De minste flåttene er så små, at de er på størrelse med et knappenålshode.
Det siste jeg har hørt nå, er at man ikke skal vri, men dra de rett ut. Det er heller ikke farlig om hode/kjever sitter igjen, i verste fall blir det en liten lokal hudinfeksjon som man lett kurerer med litt Basimycin. Sitter flåtten mer enn 24 timer er sjansene mye større for å få Lyme Borelia, med de ukoselige konsekvenser det kan få.
GRØSS GRØSS - jeg skulle gjerne BRENT ned all skogen rundt huset vårt, så ekle synes jeg de er.

Det stemmer det med 24 timer.

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

De maa vris av med tangen, ikke bare trekkes ut. 2-3 vridninger. Det hjelper ikke aa spyle dem ned i toalettet eller andre "gode" ideer. De er ekstremt hardföre og kan for eksempel klare aa klatre opp igjen av toalettet, sette seg under kanten og - ja, resten kan man tenke seg og det er ingen hyggelig tanke. De maa virkelig drepes noe man lett kan gjöre ved aa drukne dem i alkohol eller ved brenning som Line* skriver.

Jepp. VRI, ikke dra. Det er viktig at HELE kommer med.
Men faktisk er det bedre å ikke få med hele, enn at den sitter lenger enn 24 timer. Da er smittefaren ikke fullt så stor.
Men man må bare innse at man ikke finner alle innen 24 timer. Dessverre.

Akkurat nå sitter gubbelure med plasttang på gamlefar her, og vrir og brenner. Huet er fullt av små kryp.
Og valpen har to kuler i panna, etter to vi ikke fikk helt av.
Vanskelig å få valpen til å sitte rolig.

Brenning er effektivt.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat