Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Er det mindre skremmende fordi samme politikk er pakket inn i et annet språk, og har en annen form når det gjelder hvordan det formidles?
For øvrig synes jeg ikke Sp tidligere var like nasjonalistiske som de er nå, Borten Moe fløyen tar mye større plass i partiet.
Godt spørsmål. Språket og formen har betydning for meg, altså, jeg er for eksempel uenig i flyktningeforliket som de fleste partiene på Stortinget gikk sammen om, men jeg synes det er mer skremmende med de partiene/ansvarlige politikerne som jubler over at et lite barn blir returnert til krig og usikkerhet enn med de partiene som mener at flyktningeforliket var nødvendig men likevel har skamvett nok til å ikke juble. Ord har betydning, det skaper holdninger og grobunn for fremtidig politikk også.
Men i tillegg så er det så klart et politisk element her, hvor jeg rett og slett ikke synes at Senterpartiets ønske om desentralisering og flytting av statlige arbeidsplasser er skummelt, mens jeg synes at FrPs krav om billigere bilavgifter, billigere bensin og generelt fri flyt av klimagassutslipp er livsfarlig. Nå har jo Senterpartiet også blitt langt mindre av et miljøparti enn tidligere. Og jeg er på ingen måte særlig fan av Borten Moe, verken på nasjonalisme eller oljepolitikk/LoVeSe. Han er kanskje litt skummel, ja. 
|