Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Rine: du kan f.eks lese de to lenkene. Der finner du tall og fakta.
Folk, i alle farger, flytter som oftest på grunn av livssituasjon. Man får barn, ønsker seg hage, flere soverom, mer utsikt. Selvsagt flytter noen fordi de syns det er for mange utlendinger i oppgangen, men undersøkelser støtter ikke dette som en vesentlig grunn til at folk endrer bomønstre.
Nå spiller du litt dum her. Håper jeg. Selvsagt vet jeg også at folk flytter av ulike grunner. Man vil ha større hus, hage, bo nærmere jobben etc, men mange flytter også når ungene begynner på skolen fordi de ikke tar sjansen på å la barnet begynne på en skole med overvekt av innvandrerbarn. Slik er det i Groruddalen og slik er det i Solheimsviken (Ny Krohnborg skole) i Bergen. Du bidrar til å fordumme debatten når du skriver at "noen flytter fordi det er for mange utlendinger i oppgangen " (altså: de er rasister ) for jeg går ut fra at du vet at saken for mange er mye mer kompleks enn det?
Les denne artikkelen, så skjønner du kanskje mer om hva mange oppfatter som problematisk ved å bo i bydeler med høy innvandrerandel, og for de fleste av oss (jeg har også flyttet fra en slik bydel i min tid) handler det om langt mer enn at "man ikke liker at naboen er en anelse mørkere i huden enn det man selv er". Jeg er for øvrig ikke interessert i generelle rapporter om hvorfor folk flytter over det ganske land, jeg spurte om du hadde tall på Groruddalen/Oslo Øst spesielt.
https://www.aftenposten.no/meninger/...rs-hvite-flukt
|