Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg
Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.
Problemet med kutt i sykelønna er at det er fullt håndterlig for sånne som meg, som har en trygg og god inntekt og mulighet til å spare penger hver måned, sånn at et inntektstap i en sykdomsperiode kun ville ha gått ut over sparepengene, mens det er mange grupper i samfunnet som tjener lite og bruker hele lønna si på å betjene basisutgiftene og knapt nok det. For mange ville det ha betydd økonomisk ruin å bli syk, dersom det betydde at lønna ble kuttet med 20 % i en lengre periode. Selv 2-3 karensdager kan velte lasset for mange. Jeg blir provosert over næringslivsledere som lever i en helt annen økonomisk virkelighet som sier at vi må kutte i sykelønnsordninga for å få folk til å stå opp om mårraen og gå på jobb.
(Når det er sagt må det selvsagt være et mål å få ned sykefraværet, både av hensyn til bedriftene, velferdsstaten og de som er syke.)
Jeg er helt enig. Og dette vil jo gå utover de svakeste, de som faktisk er syk. Skulkerne kan jo like greit bare gå på jobb. For ja, at det finnes mennesker som kunne vært på jobb når de er hjemme det er jeg sikker på.