Sv: [Valg 2017] Valgvake med barn/ungdom?
Opprinnelig lagt inn av veobra, her.
Mine legger seg aldri før kl 21 og sovner sjelden før kl 22 uansett. (-05 og -08) De kan gjerne følge med innen det uten at det blir noe mindre søvn enn normalt.
Jeg regner med vi følger med noe utover uten at de leger seg så veldig mye senere enn normalt. Det er jo veldig individuelt hva barn tåler av utsatt leggetid.
Ja, det er i grunnen sant at 12-åringen sjelden sovner nærmere 23 uansett, hun har alltid brukt lang tid på å sovne. Så det har kanskje ikke så mye å si, og det kan jo hende hun kommer til et punkt hvor hun ikke gidder mer, så jeg tror jeg lar henne være oppe så lenge hun vil. Hun er dessverre den av mine tre som tåler lite søvn dårligst. Hun kan bli ganske nærtagende, og lunta kan bli temmelig kort neste dag. Men det er jo ingen krise egentlig, man tar ikke sin død av en slik dag en sjelden gang, når man vet hvorfor og det er selvvalgt. Mest interessant blir det vel om hun holder koken på en 2,5 timer lang trening på kvelden. Men det går sikkert greit.
07-ungene tror jeg ikke har like stor interesse av valget, så dem går det nok greit å få i seng til vanlig tid. Det vil si guttungen vil nok sikkert også sitte oppe når storesøstera får, men han får av og til sitte oppe lenger enn de andre for å se på sene fotballkamper, så det argumentet godtar han sikkert. Men han merker vi overholdet ikke noe forskjell på, uansett hvor mye eller lite han har sovet, så det har ikke mye å si egentlig. Det går vel like mye på at eldste har behov for å oppleve at hun blir regnet som stor av og til, og har veldig godt av litt alenetid med oss voksne uten småsøsknene.
Sist redigert av My : 11-09-17 kl 14:04.
|