Sv: Hijab
Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.
Det står ikke i koranen at en kvinne skal dekke seg til. Det jeg har lært, av en muslimsk venninne fra Egypt, er at om hun tar et valg om å bruke hijab, så er det en avtale mellom henne og Gud (Allah) og at om hun først tar den på, så kan hun ikke ta den av og så på igjen. Det er altså et valg man tar en gang, så man skal være sikker på at man vil ta det. Påbudet om å bruke hijab er altså kulturelt betinget, ikke religiøst.
Det samme gjelder grad av tildekning, det er også kulturelt og ikke religiøst betinget.
Det er ingen tanker bak småjenter og hijab i koranen. Religiøs bruk av hijab skal kun skje etter puberteten. Det er derimot en kulturelt betinget sak -- og faktisk ikke verrre enn det som har blitt nevnt her tidligere i tråden: små jenter som har lyst til å være som de store jentene. Om det er noen som pålegger småjenter å bære hijab, så er det kultur, og ikke religion. Dessverre er det også slik at den del (beklager at jeg generaliserer) muslimer som kommer til Norge som innvandrere er fra landsbygda og uten utdannelse. Ikke rart, det er gjerne de som har en grunn for å flykte. Men det gjør at det er kulturelle skikker de har med seg rundt religionen - og ikke de nødvendigvis lærde skikkene etter boka (koranen).
Jeg skal presisere mitt eget innlegg. Koranen sier at kvinner skal kle seg med modesty, altså med beskjedenhet. Den sier ikke at man SKAL gå med hijab. Noen tolker det som at man bør gå med hijab, andre ikke. Men som en CNN artikkel sier: Some Muslims take the Quran's advice as a command for women to wear the hijab, while others disagree, she says.
"The Quran is very ambiguous about whether you have to wear the veil or not," Shirazi says.
The hijab, however, actually predates Islam, Shirazi explains. The first known reference to veiling (Shirazi uses the term hijab and veil interchangeably) was made in an Assyrian legal text in the 13th century B.C., Shirazi says.