Sv: Hijab
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg tenker at økende hijab-bruk- for det er det, definitivt- er et tegn på at mange muslimer ikke nødvendigvis er så veldig interessert i å bli integrert. Det både bekymrer og irriterer meg. Jeg synes vi bruker veldig mye tid og ressurser på en innvandrergruppe. De fleste andre som har kommet til Norge de siste 50 årene har ikke vært så opptatt av markere stor avstand til landet de flytter til. For all del, jeg skjønner at det er trygt og godt å ta med seg noe av det gamle når man flytter til noe nytt og fremmed, men jeg blir når man føler trangen til å gå så høyt ut med å markere forskjellen på "oss" og "dere".
Jeg er enig i at det er bekymringsfullt der hijaben blir brukt nettopp for å markere avstand til ikkemuslimer og vestlige verdier. Det er bekymringsfullt uansett med dette sterke behovet for fremmedgjøring, for å markere avstand mellom "oss" og "dem", på begge sider. Problemet med hijab er jo at årsaken til bruken er så mangfoldig, som mange har påpekt, og mye avhenger av hvilket miljø, kultur og land man kommer fra. Det er ikke slik at hijab eller ikke hijab er et mål på hvor godt integrert man er. Det er fullt mulig å være godt integrert i det norske samfunnet selv om man bruker hijab, siden mange (de fleste vil jeg gjette) bruker det av helt andre grunner enn å markere avstand. Og det motsatte er absolutt også mulig.
Det finnes for eksempel ganske mange vietnamesere her i landet også, som har bodd her i mange år, som ikke snakker noe særlig norsk, ikke omgås noen nordmenn, handler bare i vietnamesiske butikker, går til vietnamesiske frisører etc, som lever i et svært lukket miljø og som ikke er det spor opptatt av integrering. Men de har ikke noen ytre tegn som gjør det like tydelig, og da bekymrer det oss ikke så veldig.
Derfor er det litt risikabelt å se seg blind på akkurat dette ene, og fort gjort å ilegge folk med hijab holdninger de slett ikke har. Nettopp fordi hijaben er så synlig, og fordi det finnes de som misbruker den for å fronte ekstremisme, på samme måte som nasjonalister bruker flagget.
Sist redigert av My : 15-09-17 kl 09:13.
|