Sv: Hijab
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Hijabbruk har et stort politisk element, ja. Jeg var i Bosnia i fjor, og der brukte "ingen" hijab for 15-20 år siden. Nå er det relativt utbredt, og man ser også det tidligere totalt fremmede plagget niqab. Det har kommet samtidig med en massiv kampanje fra arabiske land for å bygge moskeer og koranskoler, og det oppfattes IKKE positivt av de bosniske muslimene jeg møtte, som var opptatt av fredsarbeid, dialog og å hele sårene fra borgerkrigen. De mente det var polariserende og et skrekkelig sidespor.
Det øker oss-dem-polariseringen, og det er kanskje vel så problematiske som sømmelighetskravet det kommuniserer.
A&A og Nabbe: Jeg forstår utrolig godt at dere har begrenset kapasitet og ønske om å gå inn i disse diskusjonene, når erfaringene deres er som de er. Det dere møter både "på gata" og i kommentarfelt er helt hinsides og TOTALT uakseptabelt! Takk for at dere likevel orker og gidder å dele deres erfaringer og tanker med oss, selv om vi ikke alle er enige.
Tenk om noen skulle stilt meg til veggs på gata og brølt til meg at jeg var undertrykket og burde skamme meg fordi jeg hadde tatt mannens etternavn!
Godt poeng. Hvorfor tok du hans etternavn, og ikke omvendt? Brøler ikke, snakker rolig