Tråd: Hijab
Vis enkelt innlegg
Gammel 15-09-17, 11:11   #162
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg ser ikke så mye av disse kravene om særlig tilrettelegging andre steder enn i overskriftene. Har ungene på skole og i barnehage i Oslo Sør (til jeg dør!), jobber i et svært multikulturelt firma, er i sentrum og Oslo øst hver eneste dag, og har enda ikke opplevd at en muslimsk mann ikke har håndhilst på meg hverken i jobb- eller foreldremøtesammenheng, for eksempel. Har heller ikke opplevd noen krav om tilrettelegging ifht ramadan (selv om våre arbeidstider er midt i nedslagssonen), eller noe annet ubehag.

Så jeg lurer på hvor man oppholder seg hvor man føler at dette er så inngripende i ens egen hverdag, da.

(Det jeg derimot opplever, før jeg blir sett på som blind og naiv, er at det er problematisk med tenåringene som ikke har for eksempel begge foreldre ute i jobb, eller som ikke har vært i for eksempel barnehage, men har vokst opp uten noe hverdagsintegrering, der er det en del som smeller på ungdomsskolen, når klassene blandes og det blir mer variasjon i etnisistet og oppvekst og religion, og DET er utvilsomt utfordrende for de som blir utsatt for det. Desto større grunn til å ha gratis kjernetid i barnehager (genial integrering), fokus på å få kvinner i arbeid eller i det minste inn i sosiale settinger utenfor hjemmet, og et bedre ungdomstilbud i de mest utsatte bydelene.)

Jeg bor i Oslo nord/øst, og selv om mye fungerer og det også er mange som er godt integrerte, så synes jeg utviklingen er slående, og den har utviklet seg i takt med f.eks. antall kvinner i hijab. Tidligere kunne jeg f.eks. servere kyllingpølser i bursdagen til storesøster. Det kan jeg ikke i lillesøsters bursdagsselskaper. Jentene der kan kun spise kjøtt hvis det er halalslaktet, men foreldrene er merkelig nok ikke like opptatt av å tilrettelegge for min datters allergi. Nå som de har blitt tenåringer ser jeg at jentenes frihet reduseres. Mange blir f.eks. hentet tidlig på skolefester eller kommer ikke i det hele tatt. Svært få jenter deltar på fritidsaktiviteter, mens flere gutter synes å få lov. Få innvandrerforeldre melder seg til arrangementskomitéer og annet hvor det forventes at foreldre bidrar. Jeg er spent på om visse arrangementer snart lar seg gjennomføre. Mitt inntrykk er at det er stor forskjell på muslimer og andre innvandrere. Mitt inntrykk er at de som er svært religiøse deltar i mindre grad enn de som er liberale.

Poenget mitt er vel at det er viktig med balanse og et blandet miljø. Når trenden er at stadig flere ressurssvake samles i ett område, så går det utover integrering og bomiljø. Jeg mener religion tar altfor stor plass og at det gjenspeiler seg i holdninger, instilling og deltakelse i nærmiljøet.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat